آمار وبلاگ
تعداد بازديد ها : 18692
تعداد نوشته ها : 19
تعداد نظرات : 1
اقتصاد مقاومتی- مقام معظم رهبری نسخه شفا بخش-اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش -اقتصاد دانش بنیان بیانات مقام معظم رهبری
ضرورت مردمی سازی اقتصاد در قانون اساسی جمهوری اسلامی و در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در موضوعات اقتصادی به طرز چشمگیری موج میزند. نمونه های این تاکیدات را میتواند در اصول اقتصادی قانون اساسی، سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی[۱]، سیاست ها تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی[۲] و سیاست ها کلی اقتصاد مقاومتی[۳] مشاهده نمود.



این تاکید برگرفته از روح حاکم بر قانون اساسی و انقلاب اسلامی است که هدف نهایی آن ایجاد زمینه های لازم برای تکامل انسان است و از این رو رشد همه جانبه  مردم به عنوان روندگان مسیر تعالی موضوع تمامی تلاش های حاکمیتی در انقلاب اسلامی است.
یکی از ابعاد رشد مردم بعد اقتصادی است که از اهمیت بالایی برخوردار است . در قانون اساسی جمهوری اسلامی اقتصاد هدف نیست بلکه ابزار و وسیله ای بسیار مهم در مسیر تعالی انسان است.
مکاتب گوناگون اقتصادی بشری هر کدام به نوعی به موضوع نقش آفرینی توده های مردم در اقتصاد اشاراتی داشته اند اما تقریبا تمام آنها از یک نقطه ضعف اساسی رنج میبرده اند و این نقطه ضعف مادیگرایی است. تنها مکتبی میتواند در مورد رشد اقتصادی توده های مردم ضمانت ایجاد کند که اول نسبت به رشد معنوی  آحاد جامعه دغدغه مند باشد برای رشد مردم اجری طلب نکند زیرا پاداش او بر عهده خداوند متعال است و سپس  برخوردار از حاکمیتی باشد که مردم را برای رشد مردم بخواهد و این دو ویژگی تنها در نظام مترقی ولایت فقیه یافت میشود.
علی رغم اینکه درسایر مکاتب اقتصادی دیگر همچون نئو لیبرالیسم ، نهاد گرایی و نئو مارکسیسم صحبت از مردمی سازی اقتصاد به میان میآید اما تفاوت آن در جهت بکارگیری مردم است که در تمامی مکاتب مادی مردم برای عده ای خاص به کارگیری میشوند اما در مکتب اسلامی مردم برای رشد خود مردم و در راستای تعالی هدایت و راهبری میگردند .
[۱] بخشی از اهداف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی،
تشویق اقشار مردم به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و بهبود درآمد خانوارها.
[۲] سیاست‌ های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
افزایش سهم بخشهای تعاونی و خصوصی در تولید ملّی از طریق:[۲]
تقویت انگیزه و عزم ملّی و تأکید و تسریع در اجرای کامل سیاست ‌های کلی اصل ۴۴، رعایت انضباط مالی و بودجه ‌ای دولت
رفع تبعیض بین بخش دولتی و بخش ‌های خصوصی و تعاونی
ساماندهی و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط در جهت کارآمدسازی آنها
تنظیم نقش نهادهای عمومیِ غیر دولتیِ اقتصادی در جهت تولید ملّی.
بسترسازی و ساماندهی اشتغال و حرکت نیروی کار ایرانی در سطح ملی، منطقه‌ ای و جهانی
[۳] بخشی از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی
لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.
 تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.


ميم مثل مقاومت
اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد.
X