آمار وبلاگ
تعداد بازديد ها : 18699
تعداد نوشته ها : 19
تعداد نظرات : 1
اقتصاد مقاومتی- مقام معظم رهبری نسخه شفا بخش-اقتصاد مقاومتی نسخه شفا بخش -اقتصاد دانش بنیان بیانات مقام معظم رهبری

درس اول

 معرفی اجمالی اقتصاد مقاومتی

اولین مبحثی که در این دوره آموزش مجازی در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطرح می کنیم، بحث معرفی اجمالی اقتصاد مقاومتی است. ما در این مبحث تلاش می کنیم یک آشنایی اجمالی و سریع با موضوع، ماهیت و محتوای اقتصاد مقاومتی، ایجاد کنیم.



در این مبحث ما چهار بحث کلی را مطرح خواهیم کرد:

1- تاریخچه نظریه اقتصاد مقاومتی

2- ماهیت و محتوای اقتصاد مقاومتی

3- ضرورت نظام اقتصاد مقاومتی

4- روش شناسی اقتصاد مقاومتی

در واقع ما انتظار داریم دوستانی که این چهار مبحث شش هفت دقیقه ای را ملاحظه می کنند، یک آشنایی اجمالی با اقتصاد مقاومتی از ابتدا تا انتها بصورت گذرا پیدا کنند.

1-1. تاریخچه نظریه اقتصاد مقاومتی

اگر ما بخواهیم تاریخچه اقتصاد مقاومتی را مطرح کنیم، می توانیم چند دوره زمانی خیلی مهم را در نظر بگیریم.  ابتدا باید توجه داشته باشیم که نظریه اقتصاد مقاومتی با وجود این که در ادبیات اقتصاد متعارف هم تحت عناوینی کمابیش مشابه مطرح شده است، اما با این خصوصیاتی که ما مطرح می کنیم ، نظریه‌ای است که مقام معظم رهبری آن را مطرح کرده اند.

وقتی ما یک سیر تاریخی را مطرح می کنیم، می بینیم که تأکید بر این که ما در آینده جنگ اقتصادی خواهیم داشت، از سال 86 توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. این نکته بسیار مهمی است چرا که در سال 86 اقتصاد ما در سطح بین الملل، تقریباً در بهترین وضعیت خودش به سر می برد و مقادیر بسیار  زیادی نفت را می توانستیم با قیمت نسبتاً بالا بفروشیم و کشورهای غربی به جهت بحران های مالی که در سال 2008 اتفاق افتاده بود، آماده بودند نهایت همکاری را با ما داشته باشند وخیلی از کالاهایی که تحریم بودیم را به راحتی با قیمت مناسب و حتی به صورت اقساطی در اختیار ما قرار می‌دادند.

در این شرایط، بسیاری از شرکت های غربی تحریم هایی را که قبلاً وجود داشت به صورت یک جانبه کنار گذاشتند. در چنین فضایی حضرت آقا هشدار دادند که جنگ بعدی ما جنگ اقتصادی است، ولی متأسفانه توجه زیادی نشد و بیشتر لطماتی که ما بعداً متحمل شدیم به خاطر این بی توجهی بود.

اما خود لفظ اقتصاد مقاومتی را حضرت آقا  اولین بار سال 89 استفاده کردند و در سخنرانی که در جمع کارآفرینان داشتند، تأکید کردند که ما باید یک الگوی اقتصادی مقاومتی را اجرا کنیم. به طور کلی تأکیدِ مقام معظم رهبری بر مقاوم سازی اقتصاد و توانمند سازی درونی اقتصاد را ما می توانیم از اواسط دهه 80 رصد کنیم اما ادبیات اقتصاد مقاومتی را ایشان در سال های 1390 و 1391 مطرح کردند و جوانب این نظریه را در سلسله سخنرانی هایی تبیین کردند و بعد از سال 91 ما با یک نظریه نسبتاً منسجم در حوزه اقتصاد مواجه هستیم که عنوان آن را به اصطلاح اقتصاد مقاومتی گذاشتند.

اما شاید مهم ترین اتفاقات در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال 92 افتاد. در دو ماه پایانی سال 92 ما مواجه هستیم با چند اتفاق خیلی مهم.

اولین آن مسئله ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است. مجموعه هایی به دستور مقام معظم رهبری در نهادهای تصمیم گیری مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک مجموعه در دانشگاه‌ها، روی محتوای این نظریه بررسی کرده بودند و مطالعاتی را انجام داده بودند. پیش نویس این سیاست‌ها در سال 92 آماده شد و چندین رفت و برگشت بین نهادهای تصمیم گیرنده مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام و دانشگاه‌ها واساتید دانشگاه‌ها اتفاق افتاد و در نهایت بعد از تصویب در مجمع تشخیص مصلحت و اصلاحاتی که خود حضرت آقا لازم می دیدند، این سیاست ها در بیست وچهار بند ابلاغ شد، که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است و شاید مهم ترین بحث در سیاست های ابلاغی این بود که در مقدمه سیاست ها به این که ما با یک جنگ تحمیلی اقتصادی مواجه هستیم وباید ساختار اقتصاد را برای این جنگ آماده و تقویت بکنیم مطرح شد.

 بعد از ابلاغ سیاست های کلی به فاصله چند هفته دو اتفاق مهم افتاد. اولین اتفاق دیدار مقام معظم رهبری با سران قوا بود که توجیهات و دستورات اختصاصی را در آن جلسه مطرح کردند. جلسه دومی که برگزار شد یا اتفاق دوم بعد از ابلاغ سیاست ها، نشستی بود که با مسئولین نظام، غیر از سران قوا برگزار شد و حول وحوش چهارصد و پنجاه نفر از مسئولین ارشد نظام، اعم از لشگری وکشوری حضور داشتند و حضرت آقا توضیحاتی را درباره ضرورت و الزامات اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.

تا این جا می توانیم بگوییم که در ابتدای سال 93 ما با یک نظریۀ اقتصادی مقاومتی مواجه هستیم که حضرت آقا مطرح کردند و بستر قانونی برای اجرای این الگو با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم شد.

ميم مثل مقاومت
اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تأکید گردد.
X